Jag fattar faktiskt inte

Hur når vår sport ut till unga, Hur väcker vi intresse och hur lockar vi ?

Det klagas på att vi får för lite stöd, för lite uppbackning från kommuner, inget friskvårdsavtal och man oroas över att ridsporten kommer allt längre bort från städer.

RDA-01

Det är mycket jag inte förstår, En sak är hur förbundet arbetar och hur vi ska få reda på det utan överslätande omskrivningar som vi aldrig ser resultat av.

För var finns unga idag ?

  • De finns på webben, på sociala media, bloggar och på snabb mobil dialog.

Finns sporten där, har vi sett förbundet där ? ……inte direkt va…

Var finns personer i behov av friskvård och personer arbetandes inom rehab, integration, sjukgymnastik, hälsa etc ?

  • De finns på FK, på vårdcentralen, på friskis&svettis, hos arbetsterapeuten och på minst 7 ställen till..

Finns sporten där, syns den där, finns broschyrer & infomaterial där, finns inbjudan där, finns erbjudanden om provapåpaket där… inte direkt va ?

Var finns politiker, myndigheter & näringsliv nödvändiga att stå på god fot med och vänskapsdupera för att öppna dörrar och få sin röst hörd ?

Inte vet jag men jag antar att de cirkulerar på olika stadshus, kommunstämmor, ladstingskontor och liknande… de få gånger jag varit där har jag aldrig sett en representant från sporten där promotandes oss eller ställt frågor om framtidsplaner & satsning, inte heller har jag sett något infomaterial om vår existens.

Den snabbast växande sporten idag är den sk E-Sporten, dvs en sport som inte ens är en sport utan bygger på stillasittande. Men det viktiga är vad gör de, hur lever de, vad får det för folkhälsoföljd och hur sprids det ?

där finns enormt mkt att lära, allt om de ungas snabba digitala kontaktnät, marknadsföring, ungdomsmentalitet och var finns följden…. sockerberoende, folkhälsoinstitut, kostrådgivare osv dvs en hel rad nyckelpersoner och platser att driva lobbyverksamhet på och lära av. Men syns vi där… knappast va ?

kid-young-pony_800

så vad gör man då….. tja man höjer avgiften för att få in mer pengar från klubbarna men presenterar inte vart dessa pengar skall gå, är det rätt väg att få ut vår sport och öka tillväxt ?  tveksamt… vad brukar bli följden av höjda avgifter, är det inte ganska vanligt att folk ledsnar & företag flyttar utomlands när andra avgifter i samhället höjs ?

Family-Horse-Riding-in-Hyde

Jag blev glad i höstas när jag mötte en kille som heter Robert som var satt för att jobba med bla dessa frågor och vi tänkte lite likadant där, Sen blev det stämma och han blev bortgallrad. Vet inte varför men vet att starka brinnande personer ofta är jobbiga för konservativa omgivningar så jag drar min egen slutsats.

Min slutsats är att ingenting växer eller blir starkt, stöttat och folkligt av att enbart värva och promota och få inkomst ur egna led. man måste ut och ingen har intresse att nå ut för man är trygg i sin sits och sitter där sålänge man kan.

Medel , pengar, kapital….

låt oss säga att en monter under stora läktaren på Falsterbo kostar 100 000, friends 55 000, Göteborg 80 000 osv osv och det är småpengar egentligen, MEN i varje monter finns alltid fler arbetande än besökare och då kommer resor, boenden och lite annat kul till. Så man bränner nog någon miljon.

Hur vore det om man nyttjade sin storlek och helt enkelt ställde som krav att få ha en yta eftersom man representerar hela sporten ni ordnar, ge mig ingen yta och er tävling räknas inte i sporten. utpressning, javisst.

men än sen, hur mkt tryckmaterial och resor till allt ovan nämnda hade inte frigjorts genom att faktiskt inte behöva mer pengar.

Men att fatta lite beslut som ger konkreta resultat är nog för mycket begärt av ett gäng som inte vet hur man når ut i ett modernt samhälle.

Jag tycker det är riktigt jävla illa skött faktiskt. Hela landet är fullt av duktiga eldsjälar som inget annat gör än att lära barn, gamla, nya, rutinerade hästintresserade allt de kan om ridning, sporten och livsstilen. Det är lite tragiskt att den eldsjälsgenen och den bakgrunden inte finns hos dem som ska leda vår sport framåt.

 

Nä, man kan inte växa genom att värva i egna led och man når inte ut om man inte är där målgruppen är.

images

 

 

webb

Kommentera